kleuren voor een website

Hoe kies je de kleuren voor een website

Hoe kies je de kleuren voor een website

Als ik een nieuwe website begin te bouwen, en ik vraag aan de ondernemer welke basis hoofdkleur hij voor zijn website kiest dan is het antwoord in veel gevallen: blauw.   Deze kleur blijkt  namelijk voor zowel vrouwen als mannen de meest gekozen kleur. Een ander opmerkelijke kleur is paars, deze kleur is zeer populair onder vrouwen maar wordt daarentegen door mannen het minst genoemd.

hoe-kies-je-kleuren-voor-een-website-potloden

Meestal baseer ik mij op de kleurvoorkeur van de ondernemer in combinatie met mijn eigen gevoel om daarop verder te werken, tenzij er een uitgesproken andere huisstijl aanwezig is in het logo.  In dat geval ga ik werken rond de huisstijl-kleuren.  Veel hangt ook af van de dienst die aangeboden wordt op de website en van het product dat verkocht wordt.  Voorop gesteld, er zijn geen lelijke kleuren, maar maak je een onlogische combinatie met kleur en product, dan zal dit ook onlogisch aanvoelen voor de bezoeker van je website.

Kleuren en emoties.

Wanneer je een basiskleur voor je website of logo kiest dan roept dat een bepaalde associatie of emotie op. Een overzicht van de belangrijkste associaties per kleur:

  • Rood: rood is een zeer fysieke kleur die de hartslag versnelt en urgentie aanduidt. Rood staat voor energie, moed, kracht, opwinding en warmte. Doordat rood de eigenschap heeft dichterbij te lijken dan de kleur daadwerkelijk is, weet deze kleur onze aandacht te grijpen. Bovendien heeft rood een fysiek effect: het verhoogt onze hartslag waardoor de tijd sneller lijkt te gaan. Hierdoor worden we gestimuleerd om sneller actie te ondernemen.
  • Blauw: blauw is een intellectuele kleur en staat voor betrouwbaarheid, loyaliteit, oprechtheid en effectiviteit. Ook heeft blauw associaties met communicatie, logica en koelte. Blauw is een kleur die, in tegenstelling tot het fysieke effect van rood, een mentaal effect heeft. Een donkere variant van blauw stimuleert helder denken, terwijl een lichte variant van blauw de concentratie bevorderd. Blauw is bovendien wereldwijd de favoriete kleur.
  • Geel: geel wordt gezien als een jeugdige, optimistische kleur die de aandacht grijpt. Geel wordt ook in verband gebracht met zelfvertrouwen, creativiteit en vriendelijkheid. Geel is een kleur die de emotie stimuleert en daardoor psychologisch een sterke kleur. Het juiste gebruik van geel zal zorgen voor emoties van zelfvertrouwen en optimisme. Echter kan geel, als de kleur te vaak gebruikt wordt, juist het tegenovergestelde bereiken: ongerustheid en bezorgdheid.
  • Groen: groen wordt vaak gezien als de kleur van balans, verfrissing, herstel, gezondheid en evenwicht. Bovendien roept groen associaties op met milieuvriendelijkheid, gerustheid en vrede. Groen is dan ook een ontspannende kleur waarmee positiviteit wordt opgewekt. Groen is, doordat de kleur in het midden van het spectrum komt, bovendien de kleur die het makkelijkst door je ogen verwerkt kan worden.
  • Paars: paars is een rustgevende kleur en wordt geassocieerd met luxe, visie, kwaliteit en waarheid. Bovendien wordt paars geassocieerd met spiritueel bewustzijn. Paars stimuleert het bewustzijn en bevorderd hierdoor het denken. Bovendien wordt paars in verband gebracht met luxe en kan dan ook worden gebruikt om de best mogelijke kwaliteit te benadrukken. Bij buitensporig gebruik kan paars ervoor zorgen dat er langer over keuzes wordt nagedacht.
  • Oranje: oranje is een kleur die staat voor warmte, veiligheid, passie en plezier. Ook wordt de kleur geassocieerd met fysiek comfort en eten. Oranje is een stimulerende kleur en zorgt zowel voor fysieke als emotionele reacties. Bovendien richt oranje onze gedachten op fysiek comfort zoals voedsel, warmte en onderdak.
  • Roze: roze wordt gezien als een romantische kleur en als een vrouwelijke kleur. Roze staat ook voor liefde, warmte, voeden en rust. Roze is een kleur die een fysiek effect met zich meebrengt. Echter is dit fysieke effect wel eerder rustgevend dan stimulerend waardoor roze niet aanspoort tot actie.
  • Grijs: grijs staat voor neutraliteit en is de kleur die het minst psychologische effecten met zich meebrengt. Door teveel grijs te gebruiken kan de kleur zelfs deprimerend werken, waardoor de kleur een remmend effect kan hebben.
  • Bruin: bruin is een kleur die staat voor warmte en betrouwbaarheid. Bovendien wordt bruin geassocieerd met hulp en eerlijkheid. Bruin is een solide en betrouwbare kleur en zorgt voor een gevoel van rust. Bovendien wordt bruin in verband gebracht met de aarde en de natuur.
  • Zwart: zwart is een krachtige kleur en staat voor wijsheid en efficiëntie. Bovendien heeft zwart associaties met veiligheid en aantrekkingskracht. Zwart is een combinatie van alle kleuren. Het is een kleur die helderheid en veiligheid communiceert. Bovendien is zwart een kleur die gevoelens van energie en ernst met zich meebrengt.
  • Wit: wit is een kleur die staat voor hygiëne, helderheid, zuiverheid en eenvoud. Ook wordt wit geassocieerd met verfijning en efficiëntie. Wit zorgt bovendien voor een verhoogde perceptie van ruimte. Wit kan er dan ook voor zorgen dat je website er fris en verzorgd uitziet.

In onderstaand schema kan je zien welke associaties bij de kleurkeuze van bekende merken opgeroepen kunnen worden. Welke kleuren passen op basis van deze emoties het beste bij jouw bedrijf?

Hoe kies je de kleuren voor je website

Functioneel webdesign

Er is in de afgelopen jaren ook al heel wat onderzoek gebeurd naar knoppen op een website en welke de beste kleur is voor een call-to-action knop. Hiervoor kiest men vaak complementaire kleuren. De combinatie van een basiskleur met een complementaire kleur is meestal de beste keus voor de kleuren voor een website.

 

Complementaire kleuren

Complementaire kleuren zijn twee kleuren die tegenover elkaar staan in het kleurenwiel en als je kijkt naar het onderstaande plaatje zie je bijvoorbeeld de blauwen recht tegenover de oranje-gelen staan.

kleurenwiel-uitgebreid

Een kenmerk van deze specifieke kleurcombinatie blauw/oranje is dat ze het meeste en snelste in het oog springt bij de kijker. Het grijpt echt je aandacht.  Je ziet heel vaak op commerciële sites deze specifieke kleurcombinatie terugkomen.  In het onderstaande voorbeeld booking.com zie je inderdaad heel duidelijk wat er dient op te vallen:

screenshot-booking-com

Natuurlijk is het niet zo dat je alle elementen van je website vanaf nu oranje/rood moeten kleuren.  Kleurgebruik hangt natuurlijk ook van de context af en het algemene resultaat dat je wilt bereiken.  Het is aan de webdesigner om zijn gevoel voor kleur en stijl aan te spreken om er een mooi geheel van te maken.  De kleuren op een website worden vaak gekozen op basis van gevoel, persoonlijke voorkeur of eigen associaties.  De gebruikte kleuren zullen een belangrijke non-verbale impact hebben op de bezoeker van je website.  Kleuren en hun associaties kunnen ook verschillen van cultuur tot cultuur, dus interessant om na te gaan als je een internationale website wil runnen.

Voor mijn eigen website www.3dwebfx.nl waren de kleuren in het logo medebepalend in mijn keuze voor donkergroen als basiskleur. Wanneer je het logo aan de hand van de kleuren emotiegids zou indelen zou het net als het logo van Google en NBC en Ebay als divers worden aangeduid. Het hart is echter groen wat een ontspannende kleur uit het midden van het kleurenspectrum is die positiviteit opwekt. Deze kleur groen heeft rood als complementaire kleur en dat is de kleur die ik voor de call-to-action knoppen op mijn website heb gebruikt.

 

3DWEBFX LOGO header nieuw

screenshot-3dwebfx

Het effect op de bezoeker van je website

De kleurencombinatie die dan uiteindelijk gekozen wordt heeft dus absoluut ook een effect op de bezoeker van de website.  De websitebezoeker zal een website als logisch en prettig beschouwen als onderwerp en kleur met elkaar goed matchen.

Ook beetje boerenverstand

Het feit dat je een website voor een frituur gele accenten geeft i.p.v. blauw;
Het feit dat je een website voor een boekhouder een blauwe/grijze invulling geeft i.p.v. roze;
Het feit dat je een website voor een hoveniersbedrijf groene kleuren geeft i.p.v. fel oranje,
dat heeft natuurlijk ook alles te maken met wat men noemt “gezond boerenverstand”.

Mag ik een goede professionele website voor je bouwen?

Of ontvang je graag een vrijblijvende offerte?

Neem dan contact met me op via deze link

Met dank aan: Frankwatching – Michiel Knuien en Beels.be

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *