Hoe schrijf je een goede tekst voor je website?

Het is een vraag waar veel website-eigenaren mee worstelen: hoe schrijf je SEO webteksten? Met behulp van goed doordachte teksten op de website is het mogelijk om ervoor te zorgen dat Google je website als interessant zal beoordelen. Dit komt uiteindelijk je positie binnen de zoekresultaten ten goede. Een antwoord op de vraag ‘hoe schrijf je SEO webteksten?’ is wat dat betreft zeer interessant. Bovendien is het gemakkelijker dan veel mensen denken, al is het natuurlijk wel van belang om er even wat tijd en moeite in te steken.

SEO webteksten voor beginners.

Je schrijft SEO webteksten door allereerst eens na te denken over de woorden waarop je zou gaan zoeken wanneer je van plan bent om je eigen diensten af te nemen, of de producten die je verkoopt aan te schaffen. Je kunt je op die manier als het ware verplaatsen in het hoofd van je doelgroep. Door te ontdekken welke keywords men zal gebruiken kun je er later voor zorgen dat die een centrale rol spelen binnen je teksten. Schrijf je SEO webteksten dus altijd vanuit de blik van je doelgroep en zorg er met behulp van de Google Keyword Tool voor dat je ook aanverwante termijn meeneemt in je optimalisatie.

Gebruik van keywords in SEO webteksten

Schrijf je SEO webteksten met behulp van de juiste keywords, maar sla er aan de andere kant ook niet in door. Het is een goed idee om de keywords enkele keren in de tekst voor te laten komen, maar wanneer je hier wat te enthousiast mee aan de slag gaat zal Google je zien als een spammer en zal je juist minder hoog in de zoekresultaten verschijnen. Schrijf je SEO webteksten met een goede balans tussen het aantal keywords (zoekmachineoptimalisatie) en interessante en relevante tekst voor je doelgroep.

Wat zijn H-Tags?

H tags zijn korte stukjes tekst die in de HTML broncode zijn opgemaakt als een kop(je), ook wel ‘heading’ genoemd. De gewone websitebezoeker ziet niets bijzonders aan de tekst, maar zoekmachines die de pagina indexeren en opslaan zien het wel en gebruiken de H tags om te bepalen waar de pagina over gaat. Daarbij wordt de logica gehanteerd dat de tekst die in een H tag staat belangrijker is dan gewone tekst. Als webredacteur moet je dan ook gebruik maken van dat principe.

Het toepassen van H tagsH tags zijn genummerd; op de meeste websites vinden we H1 t/m H4. Iedere pagina heeft één H1; meer hierover in het artikel over de H1. Een goede tekst bestaat uit alinea’s en boven iedere alinea staat een kopje waarin het belangrijkste thema van de alinea wordt samengevat. Dit kopje boven een paragraaf wordt opgemaakt als een H2. Het belangrijkste zoekwoord van de pagina moet uiteraard in de H1 staan, maar daarnaast ook nog een keer in een H2. In veel gevallen zijn H3, H4 en H5 niet nodig.